آموزش شبيه ساز پرواز

تجهيزات شبيه ساز پرواز

پنجشنبه ۰۹ فروردین ۰۳

آموزش شبيه ساز پرواز

۱۲ بازديد

قسمت نخست دريافت گواهينامه SPL يا Student Pilot License:

دوستان گرامي و علاقه مندان به شبيه ساز پرواز مايكروسافت، در اولين درس آغاز آموزش، ابتدا مي خواهيم بدانيم كه دروس مورد نظر براي پاس كردن آزمون گواهينامه SPL به چه ترتيبي است و هر درس چه موضوعاتي را در بر مي گيرد. حال براي اينكه بتوانيم اين گواهينامه خاطره انگيز را دريافت كنيم، بايد نخست دروس اوليه اي را در مورد مفاهيم اساسي پرواز مطالعه نماييم. دروسي كه مي بايست براي SPL مطالعه كنيد، مشتمل بر شش درس جذاب براي همه شماست و من اين را مطئن هستم. 

اين دروس عبارتند از:

1- درس اول-آشنايي با مفاهيم پرواز مستقيم و ساده: در طي اين درس، شما با كليه مفاهيم پرواز مانند نيروي هاي مختلف كه تنها در زمان پرواز آن ها را واقعاً درك خواهيد كرد، كنترل هواپيما براي پرواز ساده، آلات و نشان دهنده هاي پروازي و آشنايي اوليه با آن ها، و موارد مختلف ديگر آشنا خواهيد شد. در پايان مطالعه به دقت اين درس، شما قادر خواهيد بود كه با تسلط كامل، هواپيما را در آسمان به پرواز در آورده و يك حركت پروازي ساده يعني كروز يا همان پرواز مستقيم را با اشراف بر آلات انجام دهيد.

2- درس دوم- دور زدن: شايد عنوان اين درس به نظرتان بسيار ساده بيايد، اما بايد بدانيد كه دورزدن ها در علم هدايت هواپيما، يك بخش كاملاً اساسي و لازم مي باشند. در اين درس، شما با انواع دور زدن و دورزدن هاي ساده با انواع درجه، آشنا خواهيد شد و يكي از اساسي ترين مفاهيم كاربردي در هدايت هواپيما را فرا خواهيد گرفت. در پايان مطالعه اين درس، اين بار بدون هر گونه ترس و وحشت، در آسمان به سمت مقصد مورد نظرتان، و با اطلاع كامل از آنچه كه اتفاق مي افتد، دور خواهيد زد!

 

3- درس سوم- چگونگي كاهش يا افزايش دادن ارتفاع يا صعود و نزول: در اين درس، شما مي آموزيد كه چگونه با استفاده از آلات پروازي داخل كابين هواپيمايتان، به راحتي به ارتفاع مورد نظرتان صعود كنيد و سپس چگونه از اين ارتفاع بكاهيد. اين درس، يكي از اساسي ترين دروس در انجام برخاست يا تيك آف ها و فرود ها مي باشد.

 

4- درس چهارم- پرواز با سرعت هاي بسيار كم: در اين درس مي آموزيد كه چگونه در سرعت هايي نزديك به سرعت وامانده شدن هواپيما از ادامه پرواز، پرواز كنيد. اين درس در آموختن فرود كه يك عمليات پروازي با سرعت كم است، بسيار پايه اي مي باشد. چرا كه يك فرود زيبا، فرودي است كه اولاً بدون خطر احتمالي باشد، ثانياً تا حد امكان با حداقل سرعت انجام گيرد.

 

5- درس پنجم- برخاست يا تيك آف ها: در اين درس شما ياد مي گيريد كه چگونه هواپيمايتان را از زمين بلند كنيد، يعني به زبان ساده تر چگونه پروازتان را آغاز كنيد. تيك آف يا برخاست، جزء اساسي ترين مانور هاي پرواز است چرا كه نحوه بلند شدن هواپيما با موفقيت و بدون هر گونه اشكال، بسيار مهم است. سعي كنيد اين درس را به خوبي مطالعه كنيد، تا پروازهايتان را به زيبايي آغاز كنيد!

 

6- درس ششم- فرود يا لندينگ: اصلاً از عنوان اين درس نترسيد، چرا كه واقعيت را بايد قبول كرد! در هر پروازي، قطعاً يك فرود وجود دارد كه ناگزيريد شيوه انجام موفقيت آميز آن را بياموزيد تا پشت بام خانه هاي مردم، احتمالاً به باند فرود شما تبديل نشوند! اين درس، كه آخرين درس مجموعه SPL است، نيازمند دقت، تمركز و داشتن معلومات و تسلط كافي بر مطلب است، چرا كه با انجام دادن يك فرود بي نقص و زيبا پس از يك پرواز موفقيت آميز، شما مي توانيد خود را يك خلبان بناميد. فرود جزء مشكل ترين و پيچيده ترين مانورهاي پرواز است كه پايان هر پرواز نيز محسوب مي شود.

 

پس از مطالعه كامل دروس بالا و تسلط كامل بر اين دروس و انجام تمرين براي هر درس در شبيه ساز پرواز جاست فلايت، مي توانيد در امتحان SPL در شبيه ساز شركت كرده و تمام دروس بالا را در يك پرواز اجرا كنيد. اگر موفق و البته كمي خوش شانس باشيد، پس از فرودتان روي باند فرودگاه، مدرك SPL شما با نام خودتان و با امضاي معلم خلبانتان و آرم فلايت سيمولاتور، تقديمتان خواهد شد كه مي توانيد به راحتي آن را چاپ كرده و به همه نشان دهيد. در نشان دادن اين گواهينامه به ياد ماندني، يعني گواهينامه اي كه مي توانيد با آن حداقل خود را خلبان بناميد، زياده روي نكنيد، چون احتمال اينكه دوستانتان از شما يك پرواز به عنوان شيريني قبولي شما در نخستين آزمون خلباني تان بخواهند كم نيست! ان شاالله در قسمت بعد، نخستين درس اين مجموعه يعني مفاهيم اوليه و پرواز مستقيم و Level آموزش داده خواهد شد. اين درس و هيچ يك از دروس ديگر را به بهانه اينكه احتمالاً بچه گانه هستند از دست ندهيد، چرا كه شايد پس از مطالعه اين درس، به اين كه در علوم هواپيمايي بسيار خبره و ماهر هستيد، كمي مشكوك شويد!

 

117

- درس اول: پرواز مستقيم- هواپيماها چگونه پرواز مي كنند؟

براي اينكه شما به يك خلبان تبديل شويد و اصول پرواز يك هواپيما را بدانيد، فكر نكنيد كه حتماً بايد دكتراي رشته آيروديناميك يا هوافضا را داشته باشيد. اما شناخت اصول اوليه پرواز، كمكي فوق العاده براي شماست، خصوصاً براي هدايت هواپيمايتان و هنگام پرواز. درس اول گواهينامه خلبان دانش آموز، شايد درسي طولاني باشد، اما مطالب خواندني و جالبي نيز در اين درس مطرح خواهد شد كه بر جذابيت درس خواهد افزود. در مطالعه مطالب نخستين درس خلباني تان، با ما همراه باشيد.

 

چهار نيرويي كه هميشه با هواپيمايتان همراهند

هر هواپيمايي كه در حال پرواز باشد، بر آن چهار نيروي بسيار اساسي وارد مي شود. اين نيروها عبارتند از: 1-نيروي برا يا بالابرنده 2-نيروي وزن 3-نيروي پسا يا پس كشنده 4-نيروي تراست يا همان نيروي موتور. حالا به شكل 1 نگاه كنيد. در اين شكل اين چهار نيرو و جهت وارد شدن آن ها را مي بينيد.

 

وظيفه ي اصلي شما به عنوان يك خلبان، در حقيقت همان ايجاد تعادل ميان اين نيروهاست. به طوري كه مثلاً در يك پرواز عادي، همه نيروها با هم برابر و در تعادل باشند و يا هنگامي كه مي خواهيد صعود كنيد، نيروي برا را به اندازه نياز، افزايش دهيد. حال به معرفي و توضيح عملكرد هر يك از اين نيروها مي پردازيم.

 

1- نيروي برا يا Lift

نيروي برا به عنوان نيروي اساسي پرواز، نيرويي است كه در اثر حركت بال ها در هوا به وجود مي آيد. با حركت بال ها در هوا، به دليل انحناي قسمت بالاي بال، هوا روي بال داري سرعت بيشتري نسبت به زير بال است. اين اختلاف سرعت بر اساس قانون برنولي، اختلاف فشار را باعث مي شود، به طوري كه در قسمت بالاي بال فشار كم و در قسمت پايين بال، فشار زياد است. فشار زياد در زير بال، بال را به سمت بالا فشار داده و در نتيجه، نيروي برا ايجاد مي شود كه با بالا بردن بال، بالا رفتن كل مجموعه هواپيما را موجب مي شود. در تصوير يك، نيروي شماره 1 كه به سمت بالا اشاره مي كند، همان نيروي برا است.

 

2- نيروي وزن يا Weight

نيروي وزن، نيرويي است كه زمين بر هر جسمي وارد مي كند و آن را به طرف خود مي كشد. اين جسم مي تواند مثلاً يك هواپيما باشد. تصور مي كنم نيروي وزن براي همه ما آشنا باشد. نيروي وزن در يك پرواز كه هيچ گونه صعود يا نزولي وجود ندارد، با نيروي براي هواپيما برابر است، يعني هواپيما نه بالا مي رود نه پايين مي آيد. نيروي شماره 3 در تصوير 1 همان نيروي وزن است.

 

3- نيروي تراست يا كشش موتور يا Thrust

نيروي تراست، نيرويي است كه هواپيما را به جلو مي راند. اين نيرو توسط يك يا چند موتور كه در هواپيما تعبيه شده اند، توليد مي شود. هر چه نيروي تراست بيشتر باشد، هواپيما سريعتر پرواز مي كند. در تصوير شماره 1، نيروي شماره 2 همان نيروي تراست يا كشش است.

 

4- نيروي پسا يا Drag

در مقابل نيروي كشش موتور، يك نيروي مقاوم وجود دارد كه در اثر حركت هواپيما در هوا و مقاومت آن در برابر مولكول هاي هوا به وجود مي آيد. در حقيقت اگر نيروي پسا يا درگ وجود نداشت، هواپيما تا ابد بر سرعتش افزوده مي شد. اما پسا مانع افزايش سرعت هواپيما بيشتر از حد معيني مي شود.

 

حالا با معرفي نيروي هاي اساسي پرواز، زمان آشنايي با كنترل پرواز يك هواپيما رسيده است

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.