بطور كلي شبيهسازهاي پرواز به دو دستة شبيهسازهاي ثابت (FTD) و شبيهسازهاي متحرك (FFT ) طبقهبندي مي گردد كه بخش عمده اي از تمارين و آموزشهاي خلبان توسط شبيه سازهاي نوع اول يعني شبيه سازهاي ثابت صورت مي پذيرد. شبيه سازهاي ثابت غالبا جهت آموزش نحوه عملكرد آلات دقيق و همچنين رفتار ديناميكي هواپيما مورد استفاده قرار مي گيرد. در اين ميان گروه ديگري از شبيه سازهاي پرواز وجود دارد كه براي بررسي رفتار سيستمهاي ساخته شده و توسعه پيدا كرده در هواپيما استفاده مي شود و هدف از طراحي و ساخت آنها آشنا كردن كاربران سيستم با عملكرد رفتاري آن، همراه با هزينه و خطر اندك مي باشد؛ حال آنكه شبيهسازهاي مهندسي در حوزة طراحي سيستمها به كار ميروند و براي طراح اين امكان را فراهم ميكنند كه پيش از آنكه دست به ساخت و آزمايش سيستم بزند، با هزينهاي بسيار كمتر، از عملكرد رفتاري طرح مورد نظر خود آگاه شود. در دسترس داشتن شبيهسازي كه دورنمايي همهجانبه و كامل از رفتار سيستم مورد بحث در اختيار طراح قرار دهد، در حال حاضر به عنوان يك نياز غيرقابل انكار در فرايندهاي مهندسي مورد توجه قرار ميگيرد.
شبيهساز پرواز پايه ثابت پژوهشگاه هوافضا نيز از اين قبيل شبيه سازها مي باشد. برخي از مزاياي استفاده از اين شبيه ساز پرواز عبارتند از:آموزش آلات دقيق هواپيما، آموزش جانمايي كليد و سوئيچ ها، آموزش نحوه عملكرد سامانه هاي هواپيما، كاربرد در تحقيقات، عدم محدوديت در زمان و مكان استفاده، مدلسازي ايمن عيوب رفتاري هواپيما، كاهش ترافيك هوايي در مناطق آموزشي، افزايش ضريب ايمني پرواز، و انعطافپذيري برنامة آموزش با كمترين هزينه و در محيطي امن. در اين شبيهساز معادلات پرواز و سيستمهاي هواپيما براي دو شرايط عادي و اضطراري در نظر گرفته شده است. از ديگر قابليت هاي اين اين شبيه ساز سامانه ويژن آن ميباشد كه توسط آن چشم انداز بيرون هواپيما بصورت 3 بعدي نمايش داده مي شود همچنين كلية ابزارآلات، سوئيچها و كابين خلبان مطابق با نمونه اصلي ساخته و جانمايي شده است.
شبيه ساز پرواز ثابت هواپيماي ايران 140 در سال 1389به كارفرماي خود يعني شركت هواپيما سازي ايران (هسا) تحويل داده شد. شايان ذكر است كه بخش هايي از اين شبيه ساز از جمله سوئيچ هاي مكانيكي، سطوح كنترلي و سازه مكانيكي كابين اين شبيه ساز توسط شركت هسا ساخته شده است.
در ادامه برخي از مهمترين ويژگي هاي اين شبيه ساز پرواز بيان شده است.
- شبيه سازي سيستم خلبان خودكار
- شبيه سازي سيستم GPS
- شبيه سازي سيستم TCAS
- شبيه سازي سيستم EGPWS
- شبيه سازي پنل استادخلبان
- شبيهسازي سامانه صوتي هواپيما
- شبيه سازي پنل ابزار دقيق هواپيما
- برنامه مديريت
- شبيه سازي چشم انداز بيرون هواپيما (ويژن) شامل:
- شبيه سازي پوسته زمين با استفاده از تصاويرماهوره اي زمين.
- استفاده از داده هاي حقيقي جغرافيايي براي شبيه سازي نوع كاربري مناطق زمين.
- نمايش درياچه ها، سدها، شهرها، روستاها، زمينهاي زراعي، جنگلها و غيره در محل حقيقي خود.
- جايگزاري مدلهاي سه بعدي ساختمانها، درختان و ابنيه شاخص در محل واقعي خود.
- جايگزاري و ساخت فرودگاهها بر اساس شكل و استانداردهاي واقعي همان فرودگاه.
- نمايش انواع وضعيت آب و هوا شامل هواي صاف، باراني، برفي، ابري، مه آلود، غبار آلود و تركيبي.
- تغيير وضوح ديد در تمامي ساعات شبانه روز.
- شبيه سازي آب و هوا بهطور تصادفي و يا واقعي همان منطقه.
- قابليت نمايش انواع ابر دو بعدي و سه بعدي در چندين لايه.
- شبيهسازي تمامي ساعات شبانه روز با لحاظ جزئيات و زواياي نور و طول سايه اجسام.
- استقرار و نمايش موقعيت خورشيد، ماه و ستارگان با توجه به زمان مورد نظر در مكان حقيقي خود.
- در نظر گرفتن جزئيات نور چراغها، ساختمانها، خيابانها و فرودگاهها در ساعات مختلف شبانه روز.
- نمايش تمامي چراغهاي باند و ساختمانهاي فرودگاه در شب طبق استانداردهاي موجود در همان فرودگاه
- نمايش چراغها و نور جلوي هواپيما در شب.
- بازتاب نور خورشيد بروي آب و برف.
- قابليت ايجاد ترافيكهاي هوايي و تعريف انواع سناريوهاي پروازي.
- تشخيص برخورد هواپيما با سطح زمين.
- قابليت نمايش محيط 360 درجه بطور همزمان.
- كنترل و تعيين وضعيت شبانه روز